Roy-O-Rama

Videogames… en meer!

Crackdown, en zijn opvolger

Posted by Roy On January - 16 - 2009

Crackdown Crackdown kreeg vooral bekendheid omdat de eerste lading van de game gebundeld werd met een toegangscode tot de Halo 3 Beta. Duizenden Halo-fans kochten daarom Crackdown zonder dat ze wisten wat het nou eigenlijk voor game was. Toen na een aantal reviews (waaronder een van mezelf waarin ik de game een 8,7 gaf) bleek dat de game ook nog leuk was om te spelen werd de wereld langzaam wakker.

De kracht van Crackdown zat ‘m overigens niet in het verhaal (versla de drie criminele bendes en neem de stad over), maar in de gameplay. Je kon schieten, vechten, auto rijden, zwemmen, en vooral springen en klimmen! Het schieten en vechten enzo gebruikte je vooral om de vijand mee om te leggen en het springen en klimmen gebruikte je vooral om de orbs te verzamelen. In Crackdown zaten namelijk honderden orbs verstopt die je kunt verzamelen (vergelijkbaar met bijvoorbeeld het nieuwe Prince of Persia). Om deze orbs te bereiken moest je soms de meest gekke sprongen uitvoeren, maar de voldoening die het gaf was onbeschrijfbaar goed.

We zijn inmiddels bijna twee jaar verder en er is nog steeds geen vervolg aangekondigd. Maar ik wil meer! We gaan dus even op zoek naar een spirituele opvolger en er zijn twee kandidaten daarvoor: inFamous (PS3) en Prototype (360, PS3). Welke heeft het meeste potentie? Laten we beginnen met inFamous, aangezien ik daar het meest vanaf weet.

inFamous speelt zich af in een grote op New York gebaseerde stad waarin een enorme ramp heeft plaats gevonden. De stad is nu in de greep van een aantal criminele bendes en aan jou de taak om dat op te lossen. Een normaal persoon zou dat natuurlijk niet zomaar kunnen en daarom heb je van de developers een speciale kracht gekregen: electriciteit. Het hoe en waarom is niet bekend, daar moet je zelf in het verhaal ook antwoord op zien te vinden. Met je nieuwe krachten kun je allerlei leuke dingen doen als bliksem schieten, auto’s opblazen en dingen onder stroom zetten. Dit alles gaat gepaard met zowel horizontale als verticale (klimmen!) actie!
Een gameplay trailer:

Prototype is een game waar ik in eerste instantie niet zo van onder de indruk was. De setting was overdreven gewelddadig en het leek vooral geörienteerd op geweld. Na een van de nieuwere gameplayfilmpjes (zie verderop) gezien te hebben was ik echter onwijs onder de indruk! De gameplay ziet er lekker vloeiend uit en je kunt nieuwe krachten leren door mensen te absorberen. Wil je helikopter vliegen? Spring er op, absorbeer de piloot en tada!

Nu we beide filmpjes hebben gezien moeten we dus een van de twee games gaan uitkiezen die we gaan hypen (één ‘sandbox game per jaar is genoeg, daarom heb ik vorig jaar Saints’ Row 2 ook laten liggen). Mijn eerste ingeving gaf zoals gezegd inFamous aan. Ik heb de game in Leipzig in beweging gezien en het ziet er superstrak uit. Verder klinkt het verhaal wel interessant, ik ben best benieuwd hoe de hoofdpersoon nou aan die krachten is gekomen. Verder zal er een goed-slecht keuzesysteem inzitten zoals bij Fable en dat trekt me ook altijd wel. Nadelen van inFamous zijn dat het een PS3-exclusive is (ik heb er nog steeds geen) en dat ik een beetje bang ben voor eentonigheid. Je ziet in de trailers regelmatig dat de speler alleen maar bezig is met bliksem schieten naar steeds dezelfde vijanden…

Wat betreft Prototype denk ik nog steeds dat hij een beetje te overdreven gewelddadig is, en dat hoeft niet zo als het niet met een knipoog is (Kill Bill was wel cool bijvoorbeeld). Het nieuwe filmpje toont echter lekker snelle actie inclusief over gebouwen heen rennen! Niet klimmen, nee, rennen! Verder kun je hoog de lucht in springen en een tank een elleboog geven waarna deze ontploft! Tel daarbij op dat je voertuigen kunt besturen en het feit dat de game ook op de 360 komt en je hebt een game waarin ik zeker geïnteresseerd ben! Nadelen van Prototype zijn overigens het verhaal, ik heb er nog niets over gehoord en het stelt dus waarschijnlijk niets voor, en de missie-structuur schijnt wat meer á la GTA te zijn wat je limiteert in je vrijheid.

Het wordt een spannende strijd, gelukkig hoeven we nog lang niet te kiezen; inFamous staat gepland voor een release in de lente en Prototype komt ook pas na maart waarschijnlijk.

-
6 Responses so far
  1. Sjotime zei,

    Beide games lijken me echt vreselijk. Het ziet er wel leuk uit, maar het is veel te hardcore voor mijn gevoel. Rennen, rennen, rennen,… het voelt inderdaad Crackdown-achtig aan,… iets wat ik ook niet leuk vond. De games voegen voor mij persoonlijk niks toe!

    Infamous voelt aan als een geflipte X-man die losgeslagen is,… en Prototype eigenlijk ook! Niks voor mij.

    Posted on January 17th, 2009 at 09:34

  2. Roy zei,

    Tja, niemand is perfect Gijs…

    Posted on January 17th, 2009 at 09:57

  3. Mark zei,

    Ik hou meer van een liniaire ervaring. Een beetje vrijheid is leuk, maar ik wil een verhaal volgen, niet mijn eigen verhaal maken.

    Maar leuk dat je zo naar deze game uitkijkt Gijs!

    Posted on January 17th, 2009 at 19:58

  4. Roy zei,

    GTA-klonen kun je ook gewoon zo lineair houden als je zelf wilt. Gewoon steeds de volgende missie doen zonder side-quests en zonder zelf te gaan rondlopen.

    Fallout 3 is toch jouw 2008 GOTY? Dan slaat zo’n opmerking als een lul op een gebakje natuurlijk. De vrijheid die je daarin hebt is gigantisch :’) :D

    Posted on January 18th, 2009 at 11:31

  5. Mark zei,

    Dat is anders :+
    Fallout 3 bestaat uit een serie lineaire quests.

    Posted on January 19th, 2009 at 14:14

  6. inFamous | Roy-O-Rama zei,

    […] tijdje terug had ik al een blog over inFamous waarin ik inFamous naast Prototype legde om te kijken welke game de spirituele […]

    Posted on July 20th, 2012 at 12:28

Add your comment

You must be logged in to post a comment.