Crackdown
Zo in de laatste week voor de E3 speel ik erg veel Crackdown. Deze game is al een aantal jaar oud, maar in afwachting van het tweede deel heb ik de game weer opgepakt en ben er weer helemaal verslaafd aan! De opzet van Crackdown komt neer op een superagent die in een stad in drie verschillende wijken criminelen moet omleggen. Deze drie buurten worden elk bezet door een aparte criminele organistatie die elk een aantal leiders hebben. Zodra alle leiders van een bende dood zijn is de betreffende wijk bevrijd en kunnen de bewoners weer veilig over straat. Om dit doel te behalen kun je gebruik maken van tig verschillende wapens en auto’s. Ook de rondrijdende politie helpt je af en toe een handje, al zijn deze niet blij als je per ongeluk onschuldige bewoners mee opblaast…
De opzet klinkt dus niet al te bijzonder, maar het is dan ook de uitwerking van de game die goed in elkaar steekt. Je hebt onwijs veel vrijheid, en dan niet alleen op de grond, maar ook de hoogte in. Jouw superagent is kan namelijk hoog springen. Heel hoog. Als je jouw agility op het hoogste level hebt zitten kun je meerdere verdiepingen omhoog springen en spring je net zo gemakkelijk over een gebouw dan dat je er omheen loopt. Naast het tactische voordeel dat je hieruit kunt halen is het bovenal gewoon erg tof om van gebouw naar gebouw te springen terwijl je met je hittezoekende raketten allerlei gespuis opblaast. Je voelt je bijna een God.
Naast de criminelen is er nog iets dat je moet doen in Crackdown: orbs zoeken. Deze lichtbolletjes zitten door de hele stad verstopt (500 groene en 300 blauwe) en het is een hele klus ze allemaal te vinden. Sommige zijn zonder een beetje hulp van internet zelfs niet te vinden. Bovendien is het niet alleen het zoeken dat een uitdaging is, ook het oppakken is niet altijd even gemakkelijk. Stel je eens voor dat er een lichtbolletje bovenop de pilaren van een brug liggen en je hier niet direct naar toe kan springen. Hoe bereik je hem dan? Dit soort uitdagingen zitten er dus ook veel in Crackdown en het houdt de game lekker lang speelbaar.
Maar helaas, ik ben bijna helemaal klaar met Crackdown. Ik hoef nog maar een paar lichtbolletjes te zoeken en er is niets meer te doen. Zodra dat gebeurd is heb ik de game twee keer uitgespeeld, mijn personage tot het maximum versterkt en alle lichtbolletjes verzameld. Er is dan niets meer voor mij te doen. Tijd voor iets nieuws dus! Volgende maand is dat in ieder geval Prototype die gratis bij een PU-abo zit en misschien inFamous als ik een PS3 ga kopen. Na het tegenvallende Saint’s Row 2 kunnen die twee mijn free-roaming drang hopelijk wel zoet houden tot Crackdown 2…
Add your comment
You must be logged in to post a comment.