Roy-O-Rama

Videogames… en meer!

Klagen helpt!

Posted by Roy On January - 31 - 2010

Iedereen heeft het wel eens mee gemaakt, etenswaren die niet in orde waren. Je kunt natuurlijk hiermee terug gaan naar de winkel om een nieuwe verpakking te halen of je geld terug te eisen, maar dit kost relatief veel moeite. Bovendien bereik je veel meer als je direct bij de leverancier gaat klagen! In de meeste gevallen krijg je namelijk netjes een excuusbrief en een proefpakketje met producten!

Een kadootje van LuMijn eerste herinnering aan een dergelijk voorval was in de tijd van de Flippo’s. Ik was bij mijn opa en oma op bezoek en we kregen lekker een schaaltje Smiths (nu Lays) chips en er zouden ook nog eens Flippo’s in de zak zitten! Toen we de zak echter open maakte bleek dat er niet gewoon twee Flippo’s en 200 gram chips inzaten, maar een stuk of 20 Flippo’s en maar een beetje chips. De Flippo’s waren daarnaast ook nog eens van een oude serie! We hebben toen de verpakking opgestuurd samen met een begeleidende brief en enkele dagen later kwam de postbode een doos brengen. In die doos zaten allerlei soorten chips, en een brief met daarin excuses en uitleg wat er mis was gegaan. Die brief vond ik natuurlijk niet interessant, ik vond het feit dat er een doos chipjes afgeleverd werd door de postbode erg bijzonder!

Jaren later, toen ik al op mijn eerste studentenkamer in Delft zat, had ik voor mezelf een lekker pak Kanjer stroopwafels gekocht. Toen ik echter de verpakking open had gemaakt kwamen daar twee wafels uit, maar helaas zonder stroop! Ik was verbaasd, en ontroostbaar… Eventjes later is het me toch gelukt om Kanjer te mailen en ik had vrij snel een mailtje terug met excuses en tevens vroegen ze me om mijn adres om een compensatie te sturen. Niet veel later kreeg ik van de postbode een flinke doos met alle Kanjer producten op de markt: stroopwafels, stroopkoeken, stroopkruimelrepen, etc. Het meest geniale was echter het feit dat ik met één van de verpakkingen uit die doos later nog een fotolijstje met muziek won!

Het derde geval dat ik nu bespreek is naar aanleiding van het pakketje dat ik afgelopen week thuis kreeg. Ik verwachtte geen nieuwe game ofzo en had dus geen idee wat het zou kunnen zijn. Bij het openen van de doos bleek dat er een aantal Lu verpakkingen in zaten! Aha, dat is waar ook, ik had een klacht ingediend over Tuc-koekjes die helemaal verkeerd gekruid waren. Kan gebeuren, maar ik laat het ze wel even weten! Dit leverde me een pak Lu crackers op, alsmede een zak Cracottes (erg lekker!) en een nieuw pak Tuc op! Allemaal lekker en een mooie manier om die nieuwe crackers eens te proberen! Lu heerst.

De voorgaande drie ‘problemen’ waren vrij normaal en je kunt je voorstellen wat er mis is gegaan. Bij een zak aardappelbolletjes van de C1000 had ik echter geen idee wat het probleem was. Bij het openen van de zak zat er een heel vieze, bruine klomp tussen de bolletjes. Het was keihard (en niet alleen omdat het bevroren was) en leek een beetje op steen… Je kon het echter zo uit de zak halen en de aardappelbolletjes waren allemaal prima te eten, maar ik wilde toch even weten wat het zou kunnen zijn. In de brief die ik van de C1000 kreeg daarna stond dat het een filter-substantie was die in de zak terecht was gekomen. Een hoop heel kleine stukjes aardappel die aan elkaar geklonterd waren dus. Als troost kreeg ik hier overigens geen gratis producten, maar een tegoedbon van 5 euro om te besteden in een C1000. Hier heb ik lekker brood, melk en hagelslag van gekocht!

Niet alle bedrijven zijn overigens zo gul, bij Chocomel bijvoorbeeld heb ik een keer enkel 1,50 op mijn rekening gekregen na een klacht over een pak chocolademelk. Gelukkig zijn de meeste bedrijven guller en ik moet zeggen dat ik deze vorm van klantenbinding wel kan waarderen. Er kan altijd iets mis gaan natuurlijk, maar gratis producten geven is een mooi extra gebaar. Bovendien is het een goeie gelegenheid om producten te promoten. Een beetje win-win dus! Wees trouwens wel zo fatsoenlijk om alleen een klacht in te dienen als er ook daadwerkelijk iets mis is met je producten. Niemand wordt er beter van als iedereen maar willekeurig claims gaat indienen om gratis eten te scoren. Dan is het binnen de kortste keren afgelopen met de vrijgevigheid van de leveranciers…

-
2 Responses so far
  1. Maarten zei,

    Ik was al benieuwd of je iets had gekregen voor dat aardappelding :D

    Posted on January 31st, 2010 at 10:10

  2. Mark zei,

    Als je bij Durex klaagt over een defecte condom, krijg je dan een doos vol pampers?

    Posted on February 2nd, 2010 at 09:50

Add your comment

You must be logged in to post a comment.