Roy-O-Rama

Videogames… en meer!

Het nieuwe gamen

Posted by Roy On July - 1 - 2011

Met Nintendo Wii is het aantal gamers misschien wel verdubbeld. Opa’s, moeders en nichtjes spelen tegenwoordig allemaal wel eens ‘een spelletje’. In totaal heeft Nintendo ook meer dan 85 miljoen consoles wereldwijd verkocht en dat worden er ook nog wel meer het komende jaar. Ook qua games doen ze het uitstekend met titels als Mario Kart (27 miljoen) en New Mario (22 miljoen). Deze cijfers verbleken echter bij de aantallen die Angry Birds neerzet, de Angry Birds-serie staat inmiddels op meer dan 250 miljoen downloads.

Natuurlijk is een directe vergelijking niet helemaal eerlijk, Angry Birds is gratis op Android en kost zo’n twee-drie euro op andere smartphones, maar het is wel opmerkelijk. Waar komt de populariteit vandaan? Het zijn niet de graphics of het geluid en er is ook geen groots en episch verhaal. Nee Angry Birds moet het hebben van de simpele ‘pick-up and play’. Binnen vijf seconden kun je een level spelen en als het moet heb je tien seconden later een level gehaald. Instant plezier! Je hoeft je niet druk te maken over besturing en door de smartphone-marktpenetratie kan ECHT iedereen er mee aan de slag.

Nintendo zelf kijkt met argusogen naar de ontwikkelingen op smartphone-gebied. Ze roepen hardop dat zulke 99 cent-games gevaarlijk zijn voor de gehele industrie omdat ‘men’ van alle games gaat verwachten dat ze goedkoop worden. Dat kan natuurlijk niet, want een Final Fantasy zal altijd duurder zijn dan een Doodle Jump. Terecht ook, want waar Final Fantasy een magische ervaring is, is Doodle Jump simpel tijdverdrijf bij de bushalte. Die twee zaken zijn echt compleet anders, maar een grote groep mensen ziet geen verschil. Het zijn immers beide ‘computerspelletjes’.

Als je daarnaast kijkt naar bijvoorbeeld Angry Birds zie je dat er wel degelijk een goed businessmodel zit in die goedkopere games. Voor een paar euro koop je een aantal levels en daarna krijg je continu updates met nieuwe levels. Inmiddels heb ik zelf drie versies: Origineel, Seasons en Rio. Alle drie hebben ze me twee euro gekost en voor alle drie zijn er inmiddels zoveel extra levels bijgekomen dat ik ze niet meer kan bijbenen. Dat vind ik een heel nette service!

Nintendo zou dit soort zaken ook kunnen doen door bijvoorbeeld een simpele Mario Kart uit te brengen voor, zeg, 20 euro, en dan om de zoveel maanden nieuwe tracks en personages beschikbaar te stellen. Ook titels als Mario vs. Donkey Kong, Wario Ware en Smash Bros. zijn geschikt voor een dergelijk model omdat de basisgameplay niet veel veranderd en nieuwe levels en personages niet zoveel development vereisen als een heel nieuwe game. Eventueel kunnen ze voor grotere updates nog geld vragen waardoor er een constante geldstroom blijft. Wat ze NIET moeten doen is een model gebruiken en de initiƫle game voor het volle pond in de winkels leggen. Er zijn tegenwoordig teveel games waarbij je een halve game krijgt en via DLC de game volledig kan maken. Zo hoort het dus niet (Resident Evil 5 bijvoorbeeld waar je de multiplayer moest kopen voor vijf euro). Wat dat betreft geeft Angry Birds, of all games, het goede voorbeeld dus!

Met de ietwat tegenvallende 3DS-verkopen, de vaagheid rondom Wii U en de enorme opkomst van smartphones en tablets, is Nintendo verre van verzekerd van een goede toekomst. Ze zullen altijd wel blijven bestaan, maar in welke vorm weten we simpelweg nog niet. De concurrentie is moordend en de consumenten verwachten steeds meer voor steeds minder geld. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons brengt. De simpele smartphone-games zijn misschien wel het nieuwe gamen, maar ik ben wat dat betreft vrij conventioneel. Geef mij maar een grote TV, Super Mario en een controller. Zo ging het in de jaren ’80 en zo wil ik het de komende tien jaar ook nog steeds.

-

Add your comment

You must be logged in to post a comment.