Mario & Sonic op de Olympische Spelen 2012
Dream Events
In de eerste preview van Mario & Sonic 2012 op FOK!games werd al veel geschreven over de Wii-versie van de game. Op gamescom konden we weer aan de slag met de game en dit keer lag de focus van de speelsessie op de Dream Events. Ik speelde met twee SEGA-medewerkers een variatie op het hordelopen waarbij het doel natuurlijk was om als eerste te eindigen.
Het hordelopen ging dit keer in een ronde, bewegende baan gebaseerd op een level uit Super Mario Galaxy. Op de juiste momenten moest je over de obstakels springen, alleen waren dat dit keer niet alleen hordes, maar ook vuurballen en groene schilden. Typisch Mario dus! Tussendoor kon je ook je tegenstanders het leven lastig maken door op ze te springen.
De Dream Events vinden plaats in dezelfde stadions als de gewone sporten. Al deze locaties zijn gebaseerd op bestaande, locaties zoals bijvoorbeeld Wembley Stadium. Het draagt echter nooit de echte officiële naam vanwege de kosten voor de licenties. Iets wat op zich gek is voor een game die zich ‘official game of the Olympics’ noemt…
Nintendo 3DS
Naast de speelsessie op Nintendo Wii was er ook nog ruim tijd om de 3DS-versie te spelen. Er werd direct bij verteld dat deze versie qua opzet flink anders was. Waar de Wii-versie zich richt op ‘multiplayer family fun’, moet de 3DS het meer hebben van de singleplayer-ervaring in korte sessies. De vergelijking met Wario Ware werd al snel gemaakt, al zijn de sporten in Mario & Sonic 2012 iets langer dan in Wario Ware.
Er waren een aantal sporten speelbaar waaronder badminton, judo, zwemmen en snelwandelen. Elke sport heeft zijn eigen besturing, helemaal gericht op de verschillende features van je Nintendo 3DS. Bij judo was het bijvoorbeeld de bedoeling om op de juiste momenten op de juiste knoppen te drukken. Een beetje zoals een dansgame, of een quick time event. Met het zwemmen moest je ritmisch blazen in de microfoon zodat je personage op de juiste momenten voldoende adem kon halen. Het wandelen tot slot doe je door in het goede tempo heen en weer te slepen over het touchscreen. Ga je te snel, dan raakt je personage uitgeput, ga je te langzaam, dan verlies je de race. Alle events duren vrij kort en je speelt meestal een viertal events in één reeks. Aan het einde wordt bepaald wie de winnaar is.
Het 3D-effect in de game was zeer goed uitgewerkt waarbij vooral het publiek er goed uit zag. Helaas is het bij een aantal sporten niet handig om in 3D te spelen omdat dit toch iets afleidt van wat je moet doen. Daarnaast is het een bewegelijke game en daarbij verspringt het 3D-beeld regelmatig. Zonde!
Voorlopige conclusie
Mario & Sonic op de Olympische Spelen – Londen 2012 gaat het opzeker goed doen in de verkooplijsten, en terecht. De game is nu al leuk om te spelen en dat terwijl de helft van de sporten nog niet eens beschikbaar is. Beide versies zijn ook geschikt voor iedereen in je familie, dus er is straks eigenlijk geen reden om de game niet in huis te halen. Het enige dat jammer is, is het feit dat de 3DS-versie pas in februari 2012 verschijnt terwijl de Wii-versie al in november 2011 beschikbaar is.
Add your comment
You must be logged in to post a comment.