Roy-O-Rama

Videogames… en meer!

Unit 13

Posted by Roy On April - 3 - 2012

De twee analoge sticks van PlayStation Vita zijn, gecombineerd met de krachtige hardware, ideaal voor shooters on the go. Dit genre is voorheen nog niet echt succesvol geweest op handhelds, tot nu. Unit 13 doet namelijk vrijwel alles goed wat het tot een echte must have maakt voor je Vita.

Zipper Interactive heeft goed nagedacht over de opzet van Unit 13. Een handheldgame is vaak een game die je tussendoor speelt, in de trein of tijdens het wachten op de bus. Dit verschilt van de consolegames die vaak grootser van opzet zijn. Zipper heeft daarom bedacht dat de opzet dit keer puur gebaseerd is op losse missies; er is geen overkoepelend verhaal.

In totaal zijn er 36 gewone missies die onderverdeeld zijn in zes categorieën, elk met een apart personage dat het meest geschikt is voor desbetreffende missie. Zo zijn er bijvoorbeeld stealthmissies waarbij je niet gezien mag worden, of missies waarbij je maar een beperkte tijd hebt om deze te voltooien. De ene keer wil je een sniper gebruiken om de missie te voltooien en de andere keer kies je een commando. Persoonlijke voorkeur is hierbij belangrijk samen met het feit dat elke missie ervaringspunten oplevert. Je kunt bijvoorbeeld één personage kiezen en die flink sterker maken, of een wat gebalanceerder team maken zonder echte uitschieters.

Hoewel er maar een paar verschillende omgevingen en doelen zijn voelt elke missie fris door slim gebruik van opdrachten, routes en leveldesign. De developer heeft hier ontzettend slim gebruikgemaakt van de mogelijkheden die ze tot hun beschikking hebben.

De missies die je voor je kiezen krijgt zijn vrij pittig, zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad. Je kunt niet als een kip zonder kop met je shotgun gaan rondrennen, want de vijand zal dan extra troepen inschakelen en actief naar je zoeken. Bovendien zijn drie kogels genoeg om te sterven. Het is beter om rustig de situatie te overzien en vijanden van achter neer te steken. Stealth is een belangrijk wapen, niet alleen in de stealthmissies.

Een extra uitdaging komt in de vorm van de geïntegreerde leaderboards die je constant herinneren aan het feit dat andere gamers betere scores dan jij neerzetten. Als je hier gevoelig voor bent zul je wekenlang bezig zijn om missies te herspelen om je vrienden te verslaan. De toevoeging van een dagelijks variërende missie is helemaal feest op dit gebied want je krijgt maar één kans om een score voor een dergelijke missie neer te zetten. Opnieuw spelen voor een hogere score is hier geen optie. Tot slot zijn er nog een aantal missies waarbij het de bedoeling is om één target uit te schakelen. Hierbij ben je helemaal vrij om te doen wat je zelf wilt. Je kunt iedereen omleggen of juist overal voorbij sluipen en enkel je target omleggen. Deze High Value Targets moet je eerst vrijspelen door de gewone missies te spelen.

Co-op is ook mogelijk via online matchmaking. Hier speel je verschillende missies met vrienden en/of onbekenden via het PlayStation Network. Er zijn niet heel veel matches te vinden en ze zitten vaak snel vol (maximaal twee spelers) wat het nogal lastig maakt om ook daadwerkelijk een potje te spelen. Ook zijn er veel spelers die vroegtijdig stoppen met een missie en valt de verbinding vaak weg voordat er ook maar één kogel geschoten is. Als het echter eenmaal loopt is het een leuke toevoeging aan de game, én er is voicechat. Direct zonder dat je een headset of iets dergelijks nodig hebt.

De besturing in de game is helemaal toegespitst op de PlayStation Vita. Naast de normale fps-controls (sticks met knoppen) zijn er een aantal functies die je via het touchscreen of touchpad bedient. Deze zijn niet geforceerd ‘omdat het kan’ maar puur op logische momenten te gebruiken. Het ontmantelen van een bom gaat bijvoorbeeld met een druk op het touchscreen, net als het herladen van je wapen.

Het enige minpunt dat te vinden is in de game is eigenlijk het vuur/licht. De grafische engine, die meer dan prima is, laat flinke steken vallen bij sommige lichteffecten. Als er ergens een fakkel brandt zie je drie pixels heen en weer bewegen en dit zou dan vuur moeten voorstellen. Enorm slordig, zeker in een game die er verder goed uitziet. Gelukkig is dit verder niet echt storend en heb je het al druk genoeg met het in de gaten houden van de vijanden en hun looppatronen.

Conclusie
Unit 13 heeft mij aangenaam verrast en is inmiddels de Vita-game waar ik de meeste tijd in heb gestopt, terwijl shooters normaal gesproken helemaal mijn genre niet zijn. De opbouw is echter zo goed dat je zeer snel een missie oppakt om even te gaan spelen. Ook zit er meer dan genoeg variatie in de missies en manier van spelen dat je niet snel verveeld raakt. De dagelijkse challenges voegen bovendien alleen maar meer toe aan de toch al uitgebreide game. Er zijn eigenlijk geen redenen om de game niet te gaan spelen. Doen dus! [8]

-

Add your comment

You must be logged in to post a comment.