Pikmin 3
We hebben lang moeten wachten op Pikmin 3, de game zou eigenlijk al op de eerste Wii hebben moeten verschijnen. Dit is helaas nooit gebeurd en pas met Nintendo’s veelgeplaagde Wii U konden we weer gaan tuinieren met de schattige Pikmin. Voordeel is wel dat we nu eindelijk gebruik kunnen maken van een ideale besturing voor deze game; het touchscreen is perfect voor deze game en ondanks dat er geen optie voor linkshandigen is vond ik het vele malen fijner spelen dan met gewone controls.
De basis van de game is nog steeds hetzelfde: je loopt samen met je leger aan Pikmin door een wereld vol bloemen en insecten. De Pikmin zijn een combinatie van planten (ze groeien in de grond en hebben een blad of bloem op hun hoofd) en dieren (ze kunnen lopen, tillen, vliegen, vechten, etc.). Er zijn in Pikmin 3 in totaal vijf verschillende soorten: geel (elektriciteit), rood (vuur), blauw (water), roze (vliegen) en grijs (steen). Elk heeft verschillende eigenschappen gebaseerd op hun kleur of postuur. Kom je voor een riviertje te staan, dan kunnen enkel de vliegende of blauwe Pikmin mee en ligt er een kapotte stekker, dan kunnen de gele Pikmin het circuit herstellen.
Het doel van Pikmin 3 is een aantal onderdelen van je ruimtevoertuig terugvinden en bovendien jezelf in leven houden. De onderdelen zorgen voor progressie in het verhaal (er wordt zelfs een link gelegd met de eerdere delen) en het zoeken naar voedsel houdt je tegen om overal simpelweg snel doorheen te crossen. Dit is een heel mooi mechanisme om de game te verlengen zonder je te irriteren. Als je fruit tegenkomt wil je het namelijk meenemen, ongeacht of je nog genoeg hebt of niet.
De vijanden in de game proberen je zoveel mogelijk het leven zuur te maken en komen uiteraard ook in verschillende soorten en maten. Bepaalde watervijanden zijn beter te verslaan met de blauwe Pikmin en de rotsachtige Pikmin zijn erg sterk tegen vijanden met een schild. Je moet er dus altijd voor zorgen dat je voldoende Pikmin in verschillende soorten meeneemt. Om het uitdagend te houden kun je maximaal 100 Pikmin tegelijk meenemen.
Alle belangrijke onderdelen, zoals een gsm voor de communicatie, zijn opgeslokt door grotere vijanden – de eindbazen. Eindbazen vereisen een verschillende tactiek van gewone vijanden en je zult vaak de verschillende Pikmin moeten laten samenwerken. Ook kom je regelmatig locaties tegen die je niet op een normale manier kunt bereiken. Hiervoor moet je dan je teamleiders opsplitsen en tot drie legers Pikmin creëren. De multitaskers onder ons zullen hier van genieten, maar ik had er soms behoorlijk moeite mee en hield iedereen bij elkaar als één geheel tenzij het niet anders kon.
Pikmin 3 is opgebouwd uit verschillende dagen. Aan het eind van de dag komen de nachtdieren en die zijn te sterk om te verslaan. Je moet er aan het eind van de dag voor zorgen dat alle Pikmin in je team zitten, of in de buurt van het ruimtevoertuig staan. Lopen ze nog ergens los over de map, dan zullen ze sterven. Dit wordt ook in beeld gebracht en je krijgt direct medelijden met elke Pikmin die heen gaat…
In het laatste level wordt alle kennis en tactiek die je door de game heen hebt verzameld gecombineerd om zowel het level als de eindbaas te verslaan. Dit is één van de coolste laatste levels die je in videogames zult tegenkomen en doet me denken aan het laatste level van Prince of Persia: The Sands of Time. Alles wat je geleerd hebt komt terug in één level; het voorbeeld van goed gamedesign.
Pikmin 3 ziet er tot slot ook nog eens beeldschoon uit en is misschien wel de mooiste Wii U game beschikbaar. Het fruit dat je tegenkomt is bijna fotorealistisch, net als de flora in de verschillende gebieden. Het enige dat ik minder vond was de soundtrack, zeker tussen de levels door. Maar goed, heel storend is het ook weer niet tenzij je lang in het menu blijft hangen. Gewoon direct verder gaan met de volgende dag dus! Hup, aan het werk!
Add your comment
You must be logged in to post a comment.