Final Fantasy VII – nog één keer
Final Fantasy VII is in meerdere opzichten een mijlpaal in de geschiedenis van videogames. Het was de eerste Final Fantasy die voor PlayStation verscheen nadat de serie altijd bij Nintendo hoorde. Het was de eerste JRPG die bij het grote publiek in het Westen aansloeg. Het was de Final Fantasy met echte video als cutscenes. Het was de eerste 3D Final Fantasy. Enfin, we kunnen nog wel even doorgaan, maar ik denk dat het wel duidelijk is.
Of VII ook de beste Final is laat ik in het midden. Mijn eigen mening verandert ook van tijd tot tijd en ik moet zelf VI en XII nog spelen bijvoorbeeld. Daar gaat deze blog niet over ook. Ik wil vooral vertellen dat iedereen de PS4-rerelease moet gaan spelen. Je kunt dan niet alleen genieten van één van de meest bijzondere games ooit, maar ook nog eens met een aantal heerlijke ‘boost’ opties. Zo is er een boost om de game drie keer zo snel te spelen wat vooral handig is tijdens de gewone gevechten. Of wat denk je van een HP, MP en Limit Break boost waarbij je health, magic en limit breaks continu aangevuld worden.
Voor mij zijn die opties heerlijk geweest. Het verhaal ken ik namelijk wel (al waren er secties weggezonken in m’n geheugen) en de gevechten zijn voor tegenwoordige maatstaven wat langzaam soms. Aanvankelijk dacht ik dat het met de boosts misschien ook wel een aardig idee was om voor mijn eerste Platinum trophy te gaan en dat was wat naïef helaas. Niet alleen zijn sommige trophies veeeeeel te tijdrovend, zelfs met 3x speed, mijn Chocobo Racing trophy is bugged en unlockt niet. Wel heb ik alle limit breaks gehaald en heb ik de Zack-flashback gekeken. Eigenlijk zou ik Crisis Core nog eens moeten uitspelen omdat die daar zo mooi op vooruitkijkt.
Wat trophies betreft heb ik dit keer weinig echt leuke screenshots, vrijwel elke keer worden ze vrijgespeeld in het menu waardoor al die screens op elkaar lijken. Het maken van screenshots of gameplayvideo’s is in FFVII twee keer uitgeschakeld in verband met spoilers. Nu weet iedereen dat Aerith dood gaat en je Sephiroth verslaat met Omnislash, maar toch vond ik dit wel een goede functie. Dat zouden ze in meer games moeten doen want spoilers zijn killing. Het blijft wel vreemd dat men spoilers in trailers gebruikt trouwens, al is dat weer een heel andere discussie.
Recent verscheen Final Fantasy IX voor Steam (pc) en ook die maakt gebruik van verschillende boost-opties. Hopelijk brengen ze IX (en VIII natuurlijk) dit jaar naar PlayStation 4 zodat ik die weer eens kan spelen zonder mijn PSOne aan te sluiten (brrrr… scart…). VIII heb ik nooit uitgespeeld vanwege een corrupte save-game en IX zou ik graag nogmaals doorlopen. Daarna zal ik voor eens en altijd beslissen welke Final Fantasy de beste van de twee is. VII of IX. Als Nintendo dit jaar ook nog VI in de Virtual Console voor Wii U gooit ben ik helemaal blij!
Add your comment
You must be logged in to post a comment.