Roy-O-Rama

Videogames… en meer!

Ports, remasters en remakes

Posted by Roy On October - 6 - 2019

In plaats van alleen maar nieuwe games maken developers ook vaak dezelfde game nog een keer. De een vindt het een goedkope manier om nog een keer geld te verdienen aan hetzelfde product terwijl de ander het een godsgeschenk vindt. Uiteindelijk ligt de waarheid natuurlijk in het midden en moet je het beoordelen per geval. Zo. Dat was de wijze boodschap van deze blog. Bedankt voor je tijd en nog veel game plezier!



Ja, natuurlijk ga ik nog een paar voorbeelden geven! Deze maand speelde ik bijvoorbeeld de remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening uit op Nintendo Switch. Dit is een remake van een oude GameBoy (Color) game en mijns inziens het beste voorbeeld van hoe je een remake maakt. Link’s Awakening is voor mij de leukste (en daarmee beste?) top down Zelda-game en ik was daarom direct enthousiast toen de remake werd aangekondigd. Het is alweer 25 jaar geleden dat ik die game speelde en het werd daarom weer tijd voor een nieuwe sessie.

De nieuwe grafische stijl past perfect bij de game en er werden nieuwe quality of life toevoegingen beloofd. Zo hoef je niet meer te wisselen van item als je zware voorwerpen moet optillen (power bracelet accessoire) of wil rennen (Pegasus boots accessoire). Deze zitten nu onder een knop geprogrammeerd en daarmee zit er meer flow in de game. Bovendien kun je nu locaties op de plattegrond markeren, vergelijkbaar met Breath of the Wild, als je ergens later terug wil komen. Super handig als je een piece of heart ontdekt waarvoor je de hookshot nodig hebt als je deze nog moet verdienen.


De muziek heeft een prachtige upgrade gekregen en de toch al goede muziek klinkt nu nog beter. Er gaat een verhaal op internet rond over hoe één van de muzikanten van de remake vroeger al de muziek uit Link’s Awakening speelde op haar blokfluit terwijl haar moeder vond dat ze meer tijd moest besteden aan huiswerk. Leuke anekdote over het volgen van je droom natuurlijk. Eén van de nieuwe features die ik niet gebruikt heb is trouwens de dungeon designer. Je kunt dit zien als een mini Zelda Maker zoals we ook Mario Maker hebben maar dan veel minder uitgebreid. Je kunt hier wat verschillende kamers uit bestaande dungeons aan elkaar linken en vervolgens spelen. Dat is niet aan mij besteed.

Volgend jaar komt er nog een grote remake uit. De langverwachte Final Fantasy VII Remake. De vooruitzichten zijn vooralsnog positief en de remake van Link’s Awakening heeft me nog meer vertrouwen gegeven dat remakes het origineel kunnen overtreffen. Zolang de makers het maar met een duidelijke visie doen, en er passie in stoppen.

Qua remasters is het vaak erg wisselend wat men uitpoept. Zo zijn veel remasters niet meer dan dezelfde game met een hogere resolutie of betere framerate. Als je dan een remaster uitbrengt van een PS3-game op de PS4 ben ik niet echt onder de indruk. Ook de remaster van Grandia die ik afgelopen zomer speelde op mijn Nintendo Switch was als remaster een beetje onder verwachting. Natuurlijk was de resolutie wat hoger en was er een filter toegepast op de character sprites in de game, maar er zijn behoorlijk wat scenes waarbij die filters ineens uitgeschakeld waren. Dat is natuurlijk wat goedkoop.

De game zelf was gelukkig enorm goed, en voor mij de eerste keer dat ik ‘m kon spelen aangezien ik in 2000 geen PlayStation had. Hoofdpersoon Justin is een geboren avonturier en trekt er al snel met zijn beste vriendin op uit om een land uit een legende te ontdekken. Langs talloze gevarieerde locaties en met een enorm kleurrijke cast doorloop je de game. Ik heb er echt de hele tijd van genoten en kan iedereen die van jrpg’s houdt de game aanraden. Grandia II zat trouwens in dezelfde remaster, maar die heb ik nog niet gespeeld. Die staat voor volgend jaar ergens gepland.

Ports zijn een heel ander verhaal en vaak geen enkel probleem. Zo heb je bijvoorbeeld Red Dead Redemption II, een gigantische blockbuster die binnenkort geport wordt naar pc nadat PS4 en XBO gamers al een jaar kunnen genieten van de cowboys. Er zijn ook ports van games die al jaren oud zijn maar voor het eerst naar een nieuw platform komen, zoals Skyrim. Hier beginnen sommige gamers al wat sneller te mopperen over een gebrek aan originaliteit enzo. Desalniettemin heb ik ervan genoten zoals je hebt kunnen lezen.

Er zijn overigens ports van games die nog veeeeel ouder zijn. Kijk maar naar de Mana Collection. Hierin zitten drie games die eerder verschenen voor GameBoy en Super Nintendo. Drie games die zo’n 25 jaar geleden uitkwamen en door velen al gespeeld zijn via emulatie. De Mana Collection verandert helemaal niets aan de originele games. Het zijn regelrechte rom-dumps. Kritiek is hier al een stuk begrijpelijker als je dit nu voor 40 euro op de markt zet. Het is echter wel de eerste keer dat Trials of Mana in het Westen uitgebracht werd nadat het origineel nooit vertaald werd. Ja, en dan heb je in mijn ogen dus wel een product dat de aanschaf waard is.

De beste ports zijn echter die zoals Dragon Quest XI S voor Nintendo Switch. Vorig jaar verscheen het fantastische DQXI al voor PlayStation 4 en dit jaar voor Nintendo Switch. In dat jaar hebben de makers onder andere een volledige 2D mode toegevoegd, alsmede een orkestrale soundtrack en verschillende QOL upgrades. Dit is met recht de definitive edition. Ik ga dit dus nog een keer spelen terwijl ik dat normaliter niet zomaar doe, zeker niet binnen een jaar.

Genoeg remakes, remasters en ports dus die de moeite waard zijn. Wat mij betreft komen er bovendien nog veel meer! Ik zou namelijk graag nog eens wat GameCube games spelen die ik niet (uit)gespeeld heb door allerlei verschillende redenen. Denk aan Eternal Darkness en Paper Mario: The Thousand Year Door. Beide games mogen zo geport worden naar Nintendo Switch, al is een remaster met hogere resolutie ook zeker gewild. Nummer één op de lijst met most wanted remasters is echter Chrono Cross. Dit vervolg op mijn favoriete game aller tijden is nooit in Europa uitgebracht. Natuurlijk is het te spelen via emulatie maar ik zou ‘m graag kopen en op moderne hardware spelen. De soundtrack is in ieder geval veelbelovend. Dus ja. Doe mij die maar.

-

Add your comment

You must be logged in to post a comment.