Roy-O-Rama

Videogames… en meer!

Brussel

Posted by Roy On March - 23 - 2009

Op Superkoei staan zoals gezegd al verslagen van dag 1, dag 2 en dag 3 en daar komt een eigen blog vandaag nog bij. Het lijkt daarom alsof er onwijs veel te beleven is in Brussel maar dat is niet helemaal waar. Brussel is best een leuke stad, maar na drie dagen heb je ook wel alles gezien ook. Desalniettemin was het een gaaf weekend waarin we toch aardig wat gezien hebben.

Het grote voordeel van het weekend was dat alles gratis was aangezien ik het als prijs had gewonnen op mijn werk: twee hotelovernachtingen, vervoer en een flinke som zakgeld. Omdat ik Lillie mee had genomen had ik haar de opdracht gegeven om toffe bezienswaardigheden uit te zoeken, dit was me in Parijs en Egypte ook goed bevallen dus ik wist dat het wel goed zou komen. Ik had zo bijvoorbeeld de eerste avond lekker tijd voor mezelf en Dragon Quest V terwijl Lillie hard aan het werk was om de planning voor de dag erna in elkaar te flansen! Dat beviel me wel…

Brussel‘De Hotelkamer’

Maar goed, terug naar het begin. Vrijdagochtend ging om negen uur de wekker aangezien ik rustig wakker wil worden met een goed ontbijt. Na de laatste spullen te hebben ingepakt ging ik om elf uur richting station voor de trein van 11:33u. In Rotterdam moest ik overstappen op de internationale trein naar Brussel en daar zou mijn reismaatje ook aanschuiven. We zaten lekker relaxed in de eerste klasse van de trein waarbij je meer zitplek hebt en ook nog eens minder medepassagiers.

Tegen 14u waren we in Brussel en daar moesten we op de Grote Markt onze Brusselpas ophalen die toegang tot het OV en een flink aantal musea gaf. Daarna een McChicken eten bij de Quick en op naar het hotel. Het Radisson SAS EU hotel ligt in de Europese wijk, vlakbij het Europarlement en een park. Meer wist ik niet, dus we moesten nog even goed zoeken en twee keer de weg vragen voor we er waren. Volgende keer toch maar even vooraf uitzoeken hoe je er komt…

Na het inchecken en het droppen van de tassen zijn we weer richting Grote Markt gegaan om daar een klein museum in te gaan waar ze wat Brusselse geschiedenis lieten zien. Een aparte kamer in dit Broodhuis was ingericht als kledingkast voor Manneken Pis, één van Brussels bekendste trekpleisters. Omdat we echte toeristen waren moesten we hier ook even naar toe natuurlijk maar het is echt belachelijk dat het beeldje zoveel aandacht krijgt. Woohoo, een plassend standbeeldje! Naja, toch maar de verplicht foto’s maken met als leukste de foto’s van fotograferende toeristen. Omdat het nog te vroeg was om te gaan eten en te laat om nog een museum te bezoeken gingen we een korte stadsomloop doen langs de oude binnenste stadsmuur. Hier is niet veel meer van over, maar op sommige plekken zie je nog wel wat gebouwen/stukken steen staan midden tussen moderne gebouwen of soms zelfs IN een nieuw gebouw. Na de stadswandeling hebben we even gekeken naar een restaurantje om wat te eten en vervolgens zijn we terug naar het hotel gegaan. Lillie had immers nog wat werk te verrichten!

Na een heerlijke nachtrust zijn we rond 10u opgestaan om te gaan ontbijten. Dit was erg goed geregeld en je had onwijs veel keus: broodjes, boterhamme, croissantjes, verschillende soorten warm en koud beleg, fruit, etc. Ik ging voor een broodje kaas en een croissantje met spek om af te sluiten met een appel voor de vitamines! Ons eerste doel van vandaag was het Museum van de Vlaamse Beeldkunst, oftewel het stripmuseum. Vooraf leek me dit een van de leukste plekken om te bezoeken maar dat viel tegen. Ze hadden vooral pagina’s uit strips hangen waarvan bijna alles ook nog eens Franstalig was. Ook het tijdelijke anime/manga gedeelte was maar matig. Het zegt ook wel wat als het winkeltje in het museum leuker is om doorheen te lopen dan het museum zelf… De tijd die we door het tegenvallende stripmuseum over hadden hebben we gevuld met een museum dat op de ‘reservelijst’ (mijn persoonlijke reisgids had alles gecategoriseerd) stond: het geldmuseum van de Nationale Bank van België. Na twee grote authentieke kamers waar vroeger overleg werd gehouden tussen de belangrijke geldmannetjes kon je via verschillende kamers alles leren over geld en de geschiedenis en waarde er van. Leuk om te zien zijn de biljetten uit Afrika die 500.000.000.000 waard zijn (omgerekend een euro of twee), de oude munten en de waarde van levensmiddelen door de jaren heen. Tegenwoordig is ECHT alles duurder dan vroeger!

Brussel‘Ik als directeur van de Belgische Nationale Bank’

In onze middagpauze hebben we even wat gedronken in het park naast het Paleis want na de pauze zou er bij dat paleis de wisseling van de wacht zijn. Helaas ging dat niet door, er stonden uberhaupt geen paleiswachters? Eén van de twee kleine blunders van de reisgids. Helemaal teleurgesteld moesten we toch door, dit keer naar het Scientastic Museum. De museum is één grote doe-plek voor kinderen waar ze allerlei natuurverschijnselen uitgelegd krijgen aan de hand van ‘proefjes’. Spelen met licht, geluid en beeld is erg leuk om te doen, ook als je al 27 bent!

‘Het Atomium’

Als afsluiter van de zaterdag was er het Atomium, een bouwwerk dat ontworpen is voor de Wereldtentoonstelling in 1958. Het bestaat uit negen bollen waarvan je een aantal kunt betreden. Met een snelle lift ben je zo in de bovenste bol waarna je kunt afdalen naar de andere bollen. Binnenin de bollen is niet veel te beleven, maar het is toch best een grappig bouwwerk dat je even gezien moet hebben. Het Atomium is nog het leukst om foto’s te maken eigenlijk :D Met de Metro zijn we daarna richting Hallepoort gegaan omdat daar in de buurt een restaurant zou zitten dat lekker eten had voor weinig geld. Hier kwam de tweede gids-faal, het restaurant was gesloten op zaterdag! Dan maar de wijk in om vervolgens bij een klein Italiaans restaurant lekkere pizza te eten. Net als de eerste dag was dit overigens goedkoper dan begroot en dus was mijn portemonnee ook blij!

Op de laatste dag stonden er na (hetzelfde) ontbijt nog een aantal restjes op het programma waarvan het Natuur Historisch Museum de eerste was. Deze lag vlak bij het hotel en heeft als belangrijkste item een dinosauriër zaal met een flink aantal (bijna) volledige skeletten. Pronkstuk is de Iguanodon familie: acht van deze beesten zijn in de buurt van Brussel gevonden en staan nu op twee manieren in het museum. Je kunt in één zaal zien hoe ze gevonden werden in de klei en in een andere staan ze met z’n achten bij elkaar te chillen. Ze hadden naar de Iguanodon familie ook nog skeletten van een Ovirapter, Triceratops, Stegosaurus, T-Rex, Dimetrodon en nog vele anderen! Echt onwijs gaaf om te zien allemaal. Bovendien waren er nog wat interactieve items waarin je spelenderwijs dingen kan leren over dino’s. In de andere zalen van het Natuur Historisch Museum waren onder andere opgezette zoogdieren, gesteenten, insecten en onder-water beesten te zien. Hier maakte het skelet van een Blauwe Vinvis best wel wat indruk door zijn omvang.

Brussel‘Triceratops’

Na dit natuurmuseum was het tijd voor een wandeling naar het Jubelpark dat gebouwd was om de onafhankelijkheid van Brussel te vieren. Belangrijkste gebouw in dit park was een grote triomfboog waar je onder door kan lopen! Prima locatie in ieder geval voor een Kanjer en wat Sisi aangezien het vrij warm was en ik de heuvels van Brussel een beetje beu begon te worden. Vanuit het Jubelpark gingen we door naar het laatste item van het weekend: De Hallepoort. De Hallepoort is een overgebleven gebouw van de oude Brusselse stadsmuur en je kon hier ook in. Op verschillende verdiepingen werden verschillende dingen getoond als wapens, gilde-items en schilderijen. Best aardig om te zien, maar niet bijzonder. We kwamen bij de Hallepoort ook vooral voor het ‘panoramische uitzicht over de stad Brussel’ dat je kon aanschouwen als je op de bovenste verdieping rondom het gebouw liep. Na wat zoekwerk (de bordjes op de deuren kloppen niet) waren we eindelijk buiten en konden we tussen de kantelen door het uitzicht aanschouwen. Het jammere is dat tegenwoordig Brussel een aantal hogere gebouwen heeft en het panoramische uitzicht wat tegenvalt. Ze missen daar ook een aantal typisch Brusselse gebouwen, enige dat ik kon spotten was het Atomium.

Op weg naar het Centraal Station zijn we nog even langs het Paleis van Jus-Ti-Tie gelopen dat er groot en indrukwekkend uit zag. Op het station hebben we nog even een laf magnetron opgewarmd broodje met wat frietjes gegeten (de enige ‘maaltijd’ die echt slecht was) om vervolgens de trein naar huis te nemen. In de trein nog even wat Picto-Image en Bomberman tegen elkaar spelen in in Delft hebben we afscheid genomen. Rond 20u was ik thuis en nog voor twaalf uur lag ik te slapen.

Oh, en de ansichtkaart komt er aan hoor oudjes, maar jullie kennen me dus die komt vanuit Delft…

1 Response so far
  1. Remco zei,

Als je snel leest, lees je dus enkel dit; vervolgens zijn we terug naar het hotel gegaan. Lillie had immers nog wat werk te verrichten!
    hehe

Posted on March 24th, 2009 at 15:27

Add your comment

You must be logged in to post a comment.